måndag, mars 06, 2017

Bästautmaningen - ödsliga hus

Lyran vill veta vilken som är den bästa boken man har läst som utspelar sig i ett ödsligt hus. Nu har jag inte riktigt tid att sitta och tänka igenom vilka ödehusböcker jag har läst (fast jag skulle gärna vilja) utan tänkte helt enkelt bara ta den senaste jag läste som också råkar vara riktigt, riktigt bra! Jonathan Strouds Lockwood-serie handlar ju om spöken och en del spöken har ibland oturen att fastna i hus som sedan överges, som gärna ligger en bit bort från ära och räddning, som till exempel i The Creeping Shadow, del 4 i Lockwood-serien. jag tänker inte skriva så mycket mer för att inte spoila, det är bäst att läsa de här böckerna utan någon annan vetskap än att skräckinslagen är välskrivna och riktigt obehagliga. Så obehagliga att man hoppar ner i sängen från en meter ifrån*, utifall att, efter avslutad läsning, och att man gärna inte läser dem ensam hemma.

*Detta är en knep jag har använt mig av sedan jag i sjuårsåldern såg en film med en vacker kvinna, en vacker friare, en flygande häst, en blå ros och en ond trollkarl och den onde trollkarlen, som hette typ Jaffa, av någon anledning flyttade in under min säng.

1 kommentar:

Boklysten sa...

Låter riktigt skrämmande och alltså ingenting för någon med vilt galopperande fantasi.